Koncepcja pracy Niepublicznego Przedszkola „Pod Muchomorkiem” w Babimoście
I. Charakterystyka przedszkola:
Przedszkole Niepubliczne „Pod Muchomorkiem” zlokalizowane jest przy ul. Konstytucji 3 Maja 5 w Babimoście.
Budynek przedszkola to parterowy obiekt . Dużą wagę przywiązujemy do estetycznego wyglądu pomieszczeń i wciąż pracujemy nad poprawą wizerunku otoczenia placówki. Sale zajęć są przestronne, widne, z węzłem sanitarnym, sypialnią dla dzieci 3-letnich, wyposażone w potrzebne pomoce dydaktyczne, zabawki, kąciki zabaw, sprzęt audio, meble dostosowane do wieku dzieci. Z dwóch sal jest wyjście na podwórko przedszkolne. Przedszkole posiada salę rekreacyjną do zabaw i ćwiczeń dzieci. Dzieci mogą się bezpiecznie i spokojnie bawić w przestronnym ogrodzie przedszkolnym w otoczeniu zieleni. Przedszkolna kuchnia przygotowuje smaczne, urozmaicone, zdrowe i zbilansowane posiłki.
Przedszkole prowadzi nieodpłatną działalność wychowawczo-dydaktyczną w zakresie wychowania przedszkolnego w wymiarze 5,5 godzin dziennie, a dzieci przebywające w placówce 9,5 godziny płacą czesne.
W przedszkolu pracuje wykwalifikowana kadra pedagogiczna oraz oddany dzieciom personel administracyjno-obsługowy. Wszyscy pracownicy przedszkola dostrzegają znaczenie edukacji przedszkolnej i jej efektywności w indywidualnym rozwoju dziecka.
Zaangażowanie kadry pedagogicznej i personelu przedszkola umożliwia ciągły rozwój placówki i wypracowanie strategii jej działania na miarę przedszkola XXI wieku.
II. Wizja placówki
- Przedszkole przyjazne dziecku, rodzicom, środowisku.
- Miejsce radosnej zabawy i bezpiecznego poznawania świata.
- Gwarancja sukcesu na starcie w dorosłość.
III. Misja placówki
Ideą działania naszego przedszkola jest skoncentrowanie się na indywidualnym twórczym rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej.
Jesteśmy placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dziecka. Wspieramy jego aktywność i kreatywność, pomagamy w rozwoju jego talentów, wspieramy w pokonywaniu trudności i barier.
Promujemy zdrowy i aktywny tryb życia, w zgodzie z sobą i środowiskiem.
Nasze przedszkole to miejsce, w którym panuje pozytywny klimat emocjonalny – dzieci chętnie do nas przychodzą i znakomicie się tu czują. Zapewniamy dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w estetycznym i bezpiecznym otoczeniu. Nasze przedszkole zabiega o partnerstwo z rodziną w wychowaniu dziecka.
Dziecko w naszym przedszkolu:
• czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe, otwarte,
• jest akceptowane takie, jakie jest,
• ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
• jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne, chętnie podejmuje nowe wyzwania,
• uczy się dostrzegać swoje mocne strony, buduje pozytywny obraz samego siebie,
• uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi,
• poznaje swoje prawa i obowiązki,
• osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.
Rodzice w naszym przedszkolu:
• otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka,
• współpracują z nauczycielami,
• otrzymują pomoc specjalistów,
• wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola,
• aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola,
• są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
Nauczyciele w naszym przedszkolu:
• są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola, dyspozycyjni i taktowni,
• wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój,
• współpracują z zespołem, rodzicami i środowiskiem lokalnym,
• pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola,
• aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki,
• stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,
• doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy
IV. Cele i zadania
1. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola
- Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
- Działania przedszkola nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie.
- Realizowany jest program wychowawczy uwzględniający system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
2. Procesy zachodzące w przedszkolu:
- W przedszkolu opracowana i wdrożona jest oferta zajęć zawierająca nowatorskie rozwiązania i formy pracy z dzieckiem.
- Przedszkole zapewnia każdemu dziecku możliwości realizacji własnych pasji, zainteresowań.
- W przedszkolu opracowano system diagnozowania wiadomości, umiejętności i możliwości dzieci. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
- Przedszkole współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku.
- W przedszkolu wypracowane zostały zasady działania w zakresie współpracy z rodzicami i wzmacniania ich ról.
- Absolwenci przedszkola są dobrze przygotowani do dalszej edukacji.
- Działalność przedszkola promowana jest w środowisku.
4. Zarządzanie przedszkolem
- Praca nauczycieli oparta jest na realizacji wspólnych działań i celów zawartych w koncepcji pracy przedszkola. Nauczyciele planują działania, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy.
- Dyrektor jest kreatywny i konsekwentny w działaniu, preferuje nowatorskie metody pracy z dziećmi.
- Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów i projektów, sprzyjają zabawie, doświadczaniu i wypoczynkowi.
V. Kierunki realizacji koncepcji pracy
- Promocja zdrowia i ekologia
- Rozwijanie uzdolnień
- Edukacja przez sztukę
- Wykorzystywanie nowoczesnych metod i środków edukacji
- Rozwijanie kompetencji matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym
VI. Wskaźniki efektywności koncepcji – kryteria sukcesu
- poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne,
- wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci,
- wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole,
- zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem,
- zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o działalności przedszkola,
- zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole,
- upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku,
- prowadzenie skutecznej polityki kadrowej,
- wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku,
- stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne, multimedia.
VII. Model absolwenta
Nasz absolwent jest:
- dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
- wykazuje motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego, rozwija swoje talenty,
- jest aktywny, samodzielny,
- twórczy i otwarty,
- wrażliwy estetycznie, zna zasady kultury, normy współżycia społecznego i zachowania,
- ma pozytywny obraz własnego „ja”,
- umie wyrażać i kontrolować swoje emocje, umie radzić sobie w sytuacjach trudnych,
- stosuje zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o własne zdrowie i sprawność fizyczną,
- ma bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
- odróżnia dobro od zła, jest tolerancyjny, chętnie współpracuje z innymi ludźmi, respektuje ich prawa,
- ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
VIII. Elementy składowe koncepcji
Niniejsza koncepcja pracy ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka, a zwłaszcza rozwoju twórczej aktywności.
Przedszkole jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców. Pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości, promować w środowisku lokalnym osiągnięcia przedszkola i naszych wychowanków a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie, doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.
Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w programach wspomagających działania wychowawczo-dydaktyczne:
- Programie adaptacyjnym
- Programie wychowawczym
- Programie profilaktyki
- Programie współpracy z rodzicami i środowiskiem
Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb, jeśli rodzice mają ciekawe propozycje zapraszamy do współpracy.